2
sierpnia 2013 roku MEN zmieniło rozporządzenie w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub
integracyjnych. O czym trzeba pamiętać organizując pomoc
psychologiczno-pedagogiczną uczniowi, który posiada orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego?
Dla
kogo pisze się program?
Za
ucznia z niepełnosprawnością uznaje się ucznia, który posiada
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Orzeczenie takie
mogą uzyskać uczniowie niesłyszący, słabosłyszący, niewidomi,
słabowidzący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z
upośledzeniem umysłowym, z autyzmem, w tym z zespołem
Aspergera i z niepełnosprawnościami
sprzężonymi oraz uczniowie niedostosowani społecznie i zagrożeni
niedostosowaniem społecznym.
Co
szkoła lub przedszkole musi zapewnić uczniowi?
Zgodnie
z przepisami przedszkola i szkoły zapewniają uczniowi:
a)
realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia
specjalnego;
b)
odpowiednie, ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i
edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, warunki do
nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
c)
zajęcia specjalistyczne;
d)
inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby
rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w
szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i
socjoterapeutyczne;
e)
przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
W
jakim wymiarze przyznaje się zajęcia rewalidacyjne?
Jeśli
w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wskazana są
zajęcia rewalidacyjne dyrektor szkoły na mocy rozporządzenia w
sprawie ramowych planów nauczania ma obowiązek zapewnić uczniowi
takie zajęcia w wymiarze dwóch godzin w tygodniu.
Co
zawiera IPET?
Dla
ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
opracowuje się indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny,
uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie
kształcenia specjalnego oraz dostosowany do indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
określający:
a)
zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających
z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, o którym
mowa w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, w
szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z
uczniem;
b)
zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących
zajęcia z uczniem, w tym w przypadku ucznia niepełnosprawnego -
działania o charakterze rewalidacyjnym; ucznia niedostosowanego
społecznie - działania o charakterze resocjalizacyjnym; ucznia
zagrożonego niedostosowaniem społecznym - działania o charakterze
socjoterapeutycznym;
c)
formy i okres udzielania uczniowi pomocy
psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym
poszczególne formy pomocy będą realizowane
d)
działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od
potrzeb, zakres współdziałania z poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, młodzieżowymi
ośrodkami wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii,
placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi
oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i
młodzieży;
e)
zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz
inne zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby
rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, a w
przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej - także
działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposób
realizacji tych działań;
f)
zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w
realizacji zadań.
Kto
opracowuje program?
Program
opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści
prowadzący zajęcia z uczniem. Zespół opracowuje program po
dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia,
we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią
psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
Na
jaki okres opracowuje się program?
Program
opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap
edukacyjny.
Ile
zespół ma czasu na opracowanie programu?
Program
opracowuje się w terminie 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu
lub szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub 30 dni
przed upływem okresu, na jaki został opracowany poprzedni program.
Kto
koordynuje pracę zespołu?
Pracę
zespołu koordynuje wychowawca klasy, do której uczęszcza uczeń,
lub inna osoba wyznaczona przez dyrektora przedszkola lub szkoły.
Ile
razy spotyka się zespół? Kto może brać udział w jego pracach?
Spotkania
zespołu odbywają się w miarę potrzeb. W spotkaniach zespołu mogą
także uczestniczyć:
1)
na wniosek dyrektora przedszkola lub szkoły - przedstawiciel poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
2)
na wniosek lub za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia
- inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda
lub inny specjalista.
Jakie
są obowiązki zespołu oprócz opracowania IPET- u?
Zespół,
nie rzadziej niż raz w roku szkolnym, dokonuje okresowej
wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia,
uwzględniając ocenę efektywności pomocy
psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi oraz, w miarę
potrzeb, dokonuje modyfikacji programu. Oceny poziomu funkcjonowania
ucznia i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od
potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w
tym poradnią specjalistyczną. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń
mogą uczestniczyć w opracowaniu i modyfikacji programu oraz
dokonywaniu oceny.
Komu
należy wydać kopię IPET-u?
Rodzice
ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują, na ich wniosek, kopię
IPET-u
źródło: edurada.pl