Sprawdź
jak się rozwija Twoje dziecko.
Drogi
Rodzicu, Opiekunie!
Jeśli
Twoje dziecko nie nabywa nowych umiejętności lub utraciło już
zdobyte, skontaktuj się ze specjalistą.
Jeżeli
u Twojego dziecka zauważysz dodatkowo dziwne zachowania np.:
bieganie w kółko, przybieranie dziwnych póz, nietypowe reakcje na
dźwięki, fascynacje wybranymi przedmiotami oraz nadwrażliwość
lub brak wrażliwości na smaki, zapachy, ból i temperaturę,
skontaktuj się ze specjalistą (np. lekarzem pediatrą, neurologiem,
psychologiem dziecięcym).
To
może być autyzm dziecięcy.
Znane
obecnie metody terapii autyzmu pozwalają w większości przypadków
osiągnąć dużą poprawę funkcjonowania dziecka. Koniecznym
warunkiem jest wczesne rozpoznanie problemu i jak najszybsze podjęcie
oddziaływań terapeutyczno-rehabilitacyjnych.
Zapraszamy
do zapoznania się z dalszą częścią artykułu opisującego
umiejętności przypadające na poszczególne lata rozwoju dziecka.
Po
1 roku życia:
Moje
dziecko wypowiada już pierwsze słowa „mama”, „tata”,
„dada”;
Moje
dziecko przerywa czynność, gdy mówię „nie wolno” i patrzy na
mnie, gdy kiwam palcem;
Moje
dziecko potrafi naśladować po mnie proste gesty np. „jaki duży
urośniesz ” i podnosi rączki do góry;
Jeśli
chwalę lub głaszczę moje dziecko za coś, co ładnie i dobrze
zrobiło, to cieszy się i powtarza czynność;
Moje
dziecko potrafi pokazać na sobie i na mnie, gdzie jest nosek i
buzia, robi to chętnie;
Moje
dziecko biegnie się do mnie przytulić, kiedy spotka je coś
przykrego;
Moje
dziecko przybiega do mnie albo patrzy na mnie, kiedy wołam je po
imieniu;
Moje
dziecko bawi się chętnie ze mną w „łapanego” (cieszy się,
gdy je złapię, a potem znów ucieka ode mnie);
Jeśli
zapytam moje dziecko „Gdzie jest …? ”, To maluch odwraca swoją
głowę w kierunku, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot;
Moje
dziecko rozumie już proste gesty i ich używa, np. potrafi robić
„papa”;
Jeśli
Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z
części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
Po
2 roku życia:
Moje
dziecko cały czas uczy się nowych słów;
Moje
dziecko potrafi wskazać palcem znany mu przedmiot i przynieść mi
go, kiedy je o to poproszę;
Moje
dziecko umie nazwać znajome przedmioty na obrazkach;
Moje
dziecko potrafi wskazać palcem przedmiot, który chce dostać;
Moje
dziecko chętnie naśladuje po mnie czynności np. gotowanie,
odkurzanie, majsterkowanie;
Moje
dziecko chętnie przygląda się zabawie innych dzieci, czasem
próbuje do nich dołączyć;
Moje
dziecko nauczyło się już bawić w „kółko graniaste” lub w
„balonik”;
Moje
dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili
np. wskazać palcem szczekającego psa;
Moje
dziecko potrafi kiwać głową na przeczenie „nie” i
potwierdzenie „tak”;
Moje
dziecko zadaje mi pytanie „po co? ” lub „dlaczego? ”;
Jeśli
Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z
części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
Po
3 roku życia:
Moje
dziecko nauczyło się już korzystać z nocnika;
Moje
dziecko samo potrafi już układać proste układanki;
Moje
dziecko lubi mi zadawać pytania;
Moje
dziecko chętnie słucha jak czytam mu książeczki;
Moje
dziecko przywołuje mnie lub wskazuje, kiedy zobaczy coś ciekawego;
Moje
dziecko udaje w zabawie sytuacje życiowe np. bawi się w dom;
Moje
dziecko zaprasza mnie do zabawy;
Moje
dziecko chętnie bawi się zabawkami w sposób zróżnicowany;
Moje
dziecko umie bawić się z innymi dziećmi, potrafi zamienić się z
nimi zabawką, czeka na swoją kolej w zabawie;
Moje
dziecko potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat;
Jeśli
Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z
części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
Autyzm wprowadza zmysły w błąd - ZACHOWANIA
Autyzm wprowadza zmysły w błąd - ZMYSŁU
Jeśli Jesteś Mamą/Tatą dziecka z autyzmem
Borykasz się z trudną codziennością
Jestem do Twojej dyspozycji
Jestem do Twojej dyspozycji
Napisz a odpowiem na Twoje pytania
mariusz.podedworny@gmail.com
P A M I Ę T A J
Autyzm to nie jest koniec świata
Nie Jesteś Sama/Sam
Z myślą o Tobie i o innych rodzicach powstał projekt
P A M I Ę T A J
Autyzm to nie jest koniec świata
Nie Jesteś Sama/Sam
Z myślą o Tobie i o innych rodzicach powstał projekt
![]() |
klikając przejdziesz do części poświęconej projektowi ROZUMIEMY AUTYZM |
RODZICE POMAGAJĄ RODZICOM