Autyzm
- co to jest?
Autyzm
to całościowe zaburzenie rozwoju. Oznacza to, że autyzm jest
zaburzeniem bardzo złożonym i wpływa na całe funkcjonowanie
dziecka. Niektóre dzieci mają autyzm od początku, od urodzenia, a
u innych pojawia się nagle, z jakiegoś powodu, ale pierwsze objawy
autyzmu występują zazwyczaj przed 3 rokiem życia. Stopień autyzmu
może być bardzo różny: od ciężkiego do łagodnego. Łagodną
postać autyzmu nazywamy Zespołem Aspergera.
Obecnie
nie znamy wszystkich złożonych przyczyn autyzmu, wiemy natomiast,
że mózg osób z autyzmem inaczej odbiera otaczający nas świat.
Wiemy również, że autyzmem nie można się zarazić. Nie ma
jednego leku na autyzm, ale dzięki szybkiej diagnozie i
wszechstronnym oddziaływaniom: intensywnej terapii i edukacji można
osiągnąć dużą poprawę w funkcjonowaniu osób z autyzmem oraz
stopniowo włączać je w życie społeczne (np.: pójście do
przedszkola, szkoły, pracy).
Jakie
są osoby z autyzmem?
Osoby
z autyzmem są bardzo różne, ale wszystkie mają problemy w kilku
obszarach:
-
w nawiązywaniu relacji z innymi osobami - np.: nie potrafią patrzeć
w oczy, nie rozpoznają naszej mimiki i uczuć, nie wiedzą, jak
zacząć rozmowę;
-
w porozumiewaniu się z innymi osobami – część osób z autyzmem
przez całe swoje życie nie mówi, a u pozostałych mowa rozwija się
zwykle późno. Osoby, które mówią często nie rozumieją
znaczenia wszystkich wypowiadanych słów i mają trudności w
prowadzeniu rozmowy;
-
w rozumieniu mowy – np.: poleceń, wypowiedzi, żartów;
-
w rozwijaniu zabawy i wyobraźni;
-
w panowaniu nad swoim zachowaniem – wiele osób z autyzmem ma
problemy sensoryczne, co oznacza, że zmysły inaczej odbierają
bodźce tj.: światło, obrazy, dźwięki, inaczej odczuwają dotyk,
zapach, smak, czy ból (np.: boją się dźwięku miksera, wpatrują
się w lampy, kręcą się długo w kółko, nie pozwalają wziąć
się za rękę, biorą niejadalne rzeczy do buzi, itp.).
„Mam
Brata / Siostrę z autyzmem”, – co czuje rodzeństwo dzieci z
autyzmem?
Autyzm
to bardzo złożone zaburzenie, które wpływa nie tylko na samą
osobę z autyzmem, ale też na jej otoczenie i rodzinę. Fakt, że
jesteś Bratem / Siostrą osoby z autyzmem może wywoływać w Tobie
różne emocje. Możesz czasami:
-
wstydzić się, bo Twój Brat / Siostra zachowuje się „dziwnie”
na ulicy;
-
być zazdrosny, bo rodzice więcej czasu poświęcają Twojemu Bratu
/ Siostrze;
-
bać się, co będzie w przyszłości z Twoim Bratem / Siostrą;
-
gniewać się na Twojego Brata / Siostrę;
-
czuć się winny, że Twój Brat / Siostra ma autyzm (tak naprawdę
nie miałeś na to żadnego wpływu!);
-
czuć się samotny, bo masz mało kolegów / koleżanek, których
możesz zaprosić do domu;
-
czuć się zły, że nie masz czasu na rozwijanie swoich
zainteresowań;
-
czuć się poszkodowany, bo masz za dużo obowiązków w domu;
-
czuć się bezradny, bo nie umiesz wytłumaczyć innym problemów
Twojego Brata / Siostry;
-
czuć się zbyt odpowiedzialnym za Brata/Siostrę;
-
czuć lęk przed zabawą, zostawaniem sam na sam z Bratem/Siostrą;
-
czuć strach, bo nie wiesz, co to jest autyzm i jak go się leczy;
„Jak
mogę pomóc mojemu Bratu / Siostrze z autyzmem?” – ważna rola
rodzeństwa w terapii dziecka z autyzmem
Osoby
z autyzmem mają problemy w rozumieniu naszego świata – inaczej
odbierają obrazy, dźwięki, inaczej odczuwają, często nie
rozumieją w pełni naszego języka, nie potrafią też mówić o
tym, co chcą i jak się czują, nie potrafią nawiązywać kontaktów
z innymi osobami i często czują się samotne. Jak możesz pomóc
Twojemu Bratu / Siostrze? Przede wszystkim możesz:
-
akceptować to, że Twój Brat / Siostra jest osobą z autyzmem;
-
zrozumieć, że czasami zachowuje się „dziwnie”, bo Jego / Jej
mózg inaczej odbiera świat;
-
być cierpliwym i starać się rozumieć to, co chce przekazać Twój
Brat / Siostra;
-
mówić prostym językiem, nie używać przenośni, porównań,
żartów słownych;
-
pokazywać to, co mówisz na obrazkach lub piktogramach, pomagać
sobie gestem;
-
wspierać w nauce nowych umiejętności;
-
pomagać w poznawaniu nowych osób;
-
bawić się i uczyć zasad, które panują w zabawie;
-
kochać Brata /Siostrę bezwarunkowo;
„Jestem
Bratem / Siostrą” osoby z autyzmem – jak wspierać rodzeństwo
dzieci z autyzmem
Rodzice,
terapeuci dużo czasu poświęcają na terapię i naukę Twojego
Brata / Siostry z autyzmem, ale Ty też jesteś ważny!
Pytaj
rodziców lub terapeutów o problemy Twojego Brata / Siostry, o
autyzm.
Mów
o tym, co czujesz.
Realizuj
swoje zainteresowania.
Poznawaj
inne osoby, które mają rodzeństwo z autyzmem.
Szukaj
w literaturze i Internecie różnych informacji na temat autyzmu.
Warto
przeczytać:
Roksana
Jędrzejewska-Wróbel: „Kosmita”
Janssen
Kolet: „Mój brat jak huragan”
Luke
Jackson: „Świry, dziwadła i Zespół Aspergera”.
Ellen
Notbohm: „10 rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z
autyzmem”
Autyzm wprowadza zmysły w błąd - ZACHOWANIA
Autyzm wprowadza zmysły w błąd - ZMYSŁU
Chcesz pomóc siostrze/bratu ale nie wiesz jak?
Chcesz spojrzeć na świat jego oczami?
Napisz a odpowiem na Twoje pytania
mariusz.podedworny@gmail.com